Prezentare Generala Prezentare Generala

Denumire Proiect : „IMBUNATATIREA MANAGEMENTULUI SITUATIILOR DE URGENTA IN REGIUNEA TRANSFRONTALIERA – IMES”

Amplasament

Locatia investitiei: Strada Dunarii, Nr. 178, orasul Alexandria, judetul Teleorman, Romania.

 De asemenea, echipamente de alarmare vor fi instalate in 10 locatii de pe teritoriul  judetului Teleorman

Autoritatea contractanta - CONSILIUL JUDETEAN TELEORMAN

Surse de finantare

  • Fondul European pentru Dezvoltare Regionala (FEDR) – 84,82%
  • Buget de Stat – 13%
  • Cofinantare – 2,18%

Descrierea situatiei existente

La niveul intregii tari, alunecarile de teren si inundatiile sunt calamitati naturale, cu un impact pronuntat asupra asezarilor, comunicatiilor si asupra terenurilor de-a lungul celor 4000 de rauri din Romania. Statistic, suprafata de teren inundata ajunge la 3,5 milioane de hectare, zonele cele mai extinse fiind situate de-a lungul Dunarii si a principalelor rauri din  Campia Romana, Siret, Buzau, Ialomita, Arges, Olt, Jiu si din Campia Banato-Crisana, Somes , Crisul Mic, Crisul Mare, Mures. De-a lungul barajelor Dunarii si ale principalelor rauri, au fost efectuate imbunatatiri, care insa s-au dovedit a fi insuficiente si, in unele cazuri, ineficiente in situatii extreme. Trecutul apropiat a fost marcat de inundatii de proportii care au afectat suprafete mari provocand nu numai pagube materiale extinse, dar si pierderi umane, de exemplu in 1969, 1970, 1975, 1991, 1995, 1997, 1999, 2000, 2002, 2005 si 2006.

In prezent, in judetul Teleorman, in zona cu factor de risc ridicat, nu exista niciun sistem centralizat de monitorizare, avertizare si informare in caz de catastrofe naturale. Dezvoltarea unui sistem modern, integrat la nivel de judet, trebuie sa permita cresterea capacitatilor operationale in ceea ce priveste interventia si coordonarea populatiei in cazuri de urgenta civila. Acest sistem va contribui la crearea unei legaturi intre masurile de adaptare si masurile de interventie in cazul producerii dezastrelor.

 

Legislaţie

Gestionarea situatiilor de urgenta din Romania se face in conformitate cu OUG nr. 21 din 15.04.2004 publicata in Monitorul Oficial Partea I no.361 din 26.04.2004, aprobata si modificata prin Legea nr.15 din 28.02.2005 publicata in Monitorul Oficial Partea I nr.190 din 07.03.2005.

De asemenea, la nivel ministerial, politicile si reglementarile au fost dezvoltate in ceea ce priveste prevenirea si gestionarea situatiilor de urgenta cu factori de risc specifici, in functie de indatoririle care le revin diverselor ministere in care au fost stabilite centre operationale pentru situatii de urgenta cu activitate permanenta.

Potrivit HG nr. 762 din 16 iulie 2008 pentru aprobarea Strategiei nationale de prevenire a situatiilor de urgenta, publicata in Monitorul Oficial nr. 566 din 28 iulie 2008, atat la nivel national cat si local, este necesara consolidarea institutiilor si autoritatilor administratiei publice de specialitate pentru prevenirea si gestionarea situatiilor de urgenta. Printre obiectivele acestei Strategii mentionam:

a) identificarea si limitarea zonelor expuse riscurilor;

b) lucrari de intretinere si facilitati de aparare, precum si dezvoltarea altelor  noi in zonele expuse riscurilor; 

c) implementarea sistemelor de prevedere, avertizare si alarma;

Planul de implementare a Strategiei Nationale de Comunicare si Informare Publica pentru situatii de urgenta pentru perioada 2008-2010 are drept scop rezolvarea problemei de informare a populatiei in situatii de urgenta. Problema de informare a publicului a fost sustinuta de anchete si de teste. Potrivit acestora, populatia romana, desi destul de informata, in special populatia urbana, si cu destul de multa experienta in ceea ce priveste inundatiile, nu este constienta de faptul ca Romania este o tara permanent expusa la riscuri naturale si ca acest lucru ar fi integrat in mod normal, in ceea ce este numit stil de viata, cultura de reactie. Aceasta concluzie este luat in considerare de catre autoritatile centrale si de catre administratia publica locala, ale caror prioritati include informarea permanenta a populatiei, in scopul de a dezvolta un comportament adecvat inainte, in timpul si dupa aparitia unor situatii de urgenta.

Dezvoltarea unui astfel de comportament se bazeaza pe crearea de competente adecvate, in scopul de a preveni si de a actiona in cazul unor pericole si, prin urmare, strategia pune un accent deosebit pe ceea ce este comunicarea in situatii de urgenta precum si informarea publica permanenta.

Planul de implementare a Strategiei Nationale de Comunicare si Informare Publica pentru situatii de urgenta descopera lipsa unei metodologii care ar trebui sa contina elemente esentiale pentru o informare publica eficienta, atat in timpul cat si dupa aparitia unor situatii de urgenta. De asemenea, necesitatea de a pune la punct procedurile de comunicare in situatii de urgenta a fost identificata atat intre organismele, organele si structurile Sistemului National de Gestionare a Situatiilor de Urgenta, cat si in mass – media si in randul populatiei. Planul prevede, de asemenea, necesitatea de a dezvolta software specializat si aplicatii pentru dezvoltarea unor scenarii de situatii de urgenta, atat pentru autoritatile implicate in gestionarea situatiilor de urgenta, cat si pentru educarea populatiei.